
Vol. 8 No.1 ©2002 The Nixon Center

Program Brief
A publication of THE NIXON CENTER

The TV-6 Case: What Does It Mean?  What Should We Do?
A Panel Discussion

February 1, 2002
The Nixon Center, Washington, DC

At a recent Nixon Center panel discussion, three
prominent experts on Russian affairs engaged in
a spirited but friendly debate over the
significance of the forced closure of Russia’s
TV-6 network.  Speakers included David
Hoffman, Foreign Editor of The Washington
Post and a former Moscow Bureau Chief at the
paper; Alexei K. Pushkov, Anchor of the
influential news-analysis program Postscriptum
on Russia’s TV-Center network and a member of
the Editorial Board of The National Interest; and
Dimitri K. Simes, President of The Nixon
Center.  Robert Kaiser, Associate Editor of The
Washington Post and also a former Post Bureau
Chief in Moscow, moderated the discussion.

David Hoffman

In Mr. Hoffman’s view, the closure of Russia’s
TV-6 network damages media freedoms that
have already eroded under President Putin’s
leadership.  As a result, he said, the development
of civil society and democracy in Russia have
been weakened and the Russian people have
suffered.  To illustrate the importance of media
freedoms in Russia, Hoffman reminded the

audience of the Russian government’s extensive
but ultimately failed efforts to conceal the
sinking of the missile submarine Kursk in
August of 2000, apparently due to an accident
involving an experimental torpedo.  He
compared the government’s actions to the
USSR’s attempt to hide the truth about the 1987
explosion of a nuclear reactor at the Chernobyl
power station.

Hoffman disputed arguments that the closure of
TV-6 and the earlier seizure of NTV were the
result of business disputes or an effort to tame
Russia’s so-called oligarchs.  Instead, he
suggested, the cases represented highly selective
application of justice to silence public criticism
of the Kremlin by the two television networks.

When asked whether the United States should
give Russia “a pass” on the cases to secure
Moscow’s support in the war on terrorism,
Hoffman agreed that Washington must pursue
important American interests vis-à-vis Russia.
However, he said, the U.S. should communicate
to Russia’s leaders that their country will not be
able “to sit at the table” if the Russian



Page 2Program Brief

government does not observe certain standards
of conduct.  Hoffman also argued that there was
ultimately no “pass” for Russia because in his
view, media freedoms and the open flow of
information—including in non-state media—are
essential to the development of a successful
market economy in Russia.  Russia will pay a
price for restricting its media, he said.

Alexei K. Pushkov

According to Mr. Pushkov, Russians have a
variety of perspectives on the TV-6 case.  Public
opinion polls suggest that the general population
is largely uninterested in the matter, he said.  To
the extent that Russians care about the issue, a
majority views it as a political conflict while less
than 4% see it as an attack on media freedoms.

In sharp contrast, Pushkov said, the country’s
small liberal elite do view the closure of TV-6 as
a direct, official attempt to muzzle criticism.
Though this perspective is held narrowly within
Russia, Pushkov told the audience that it is aired
widely in Russia’s media.  He also implied that
the fact that this view is widely disseminated
suggests that Russia’s media are not at all under
the total control of Russian state.  In fact, he
said, reducing Russia’s free media to NTV and
TV-6 would be “a big mistake.”

Pushkov argued that most of Russia’s political
class view the closure of TV-6 as the logical
outcome of a political struggle between President
Putin, on one and, and the oligarchs Vladimir
Gusinsky (who previously owned NTV) and
Boris Berezovsky (who owned TV-6), on the
other.  From this perspective, he said, the dispute
is an outgrowth of a long-term war for control of
Russia’s development underway between the
state, the oligarchs, political parties, the media,
and other political forces.  In this context, the
battle over TV-6 was an important victory for the
state and for President Putin.

Questioned about journalistic ethics in his
country, Puskov acknowledged widespread
abuses by Russian media companies and

individual journalists.  “Television in Russia
cannot be better than Russian society,” he said,
explaining that Russia as a whole suffers from
endemic corruption.  He urged outsiders to be
patient as Russia will likely experience many
reversals during its gradual evolution.

Relatedly, Pushkov said that comments on the
TV-6 case by U.S. officials are “not helpful.”
After a decade of experience with American
advice, he said, most Russians are uninterested
in commentary on their domestic affairs from the
U.S. government.  However, Pushkov continued,
Russians do listen to Congressional leaders,
business executives, and other prominent
individuals, who they believe more truly
represent “real” American views.

Dimitri K. Simes

Though Mr. Simes agreed with Hoffman and
Pushkov that the closure of TV-6 harmed media
freedoms in Russia, he argued that the case
should not be viewed outside the political and
social context in which it occurred.

According to Simes, Boris Berezovsky and
Vladimir Gusinsky established their media
empires with money that most Russians believe
was essentially stolen from the Russian people.
They were permitted to obtain broadcast licenses
on very favorable terms and to buy newspapers
because they were expected to support the
Yeltsin government, he added.  Both in fact did
so during Russia’s 1996 presidential election,
when the media under their control presented
biased and distorted information to voters to help
the former Russian president and to undermine
his opponents, even the democratically-minded
Grigory Yavlinsky.  At the same time, Simes
noted, Berezovsky and Gusinsky used their
media holdings ruthlessly to attack their political
and business rivals, often using false or
unsubstantiated accusations.

When Yeltsin announced that he would not run
for reelection, Simes said, Gusinsky abandoned
the Yeltsin team to support former Prime



Program Brief is published periodically by The Nixon
Center.  Its contents do not reflect institutional positions by
The Nixon Center.

RICHARD NIXON L IBRARY & B IRTHPLACE FOUNDATION
George L. Argyros, Chairman

John H. Taylor, Executive Director

TH E NIXON  CENTER
Maurice R. Greenberg, Chairman

Dimitri K. Simes, President
1615 L Street, NW, Suite 1250

Washington, DC 20036
202-887-1000 Fax 202-887-5222

Page 3Program Brief

Minister Yevgeny Primakov and Moscow Mayor
Yuri Luzhkov.  In contrast, Berezovsky
continued to support the former president’s inner
circle, which advocated the election of Prime
Minister Vladimir Putin to succeed Yeltsin.
Berezovsky soon turned against Putin, Simes
argued, when it became clear that he would not
be a puppet of the so-called “Kremlin family.”
This, he concluded, is how the two men’s media
holdings began their assault on the Putin
government.

Simes also argued that the Kremlin’s pressure on
Gusinsky and Berezovsky could be viewed as
part of a broader effort to contain the influence
of Russia’s oligarchs.  Berezovsky in particular
had frequently stated publicly that he entered the
media business primarily to win political power
to impact government policy and to help his
other businesses to make money, he explained.
Thus, while Simes agreed that the Russian
government had been politically selective in
targeting Gusinsky and Berezovsky, he
suggested that it was only natural for the state to
target first those oligarchs who sought political
influence to work against the state.  Simes
implied that oligarchs who abandoned high-
profile political activities were less dangerous
and accordingly of lower priority.

Asked how the U.S. should respond to the TV-6
case, Simes said that American officials must
raise the case with their Russian counterparts.
However, he said, Russians are unlikely to be
interested in or influenced by American
lecturing.  U.S. comments would be more
effective if written in the spirit of partnership
rather than the spirit of propaganda, Simes
continued; the message should be simple and
matter-of-fact: Americans will not support a
constructive, long-term relationship with a
Russia that does not appear to share American
values.  Nevertheless, he said, if the U.S. intends
to work with Russia to advance important
American interests in the short term, Washington
must also be prepared to some extent to accept
Russia as it is while drawing appropriate

conclusions about Moscow’s limitations as an
emerging democracy.

This Program Brief was prepared by Nixon
Center Director Paul J. Saunders.


